هنر و بوم

هنر به عنوان نوعی بیان بازتاب ادراک و احساس انسان نسبت به محیط پیرامون و بر پایه تجریدگرایی و تطبیق با ارزش‌های نمادین و اعتقادی جوامع در دوره‌های مختلف تاریخی تلقی می‌گردد که در عرصه‌های مختلف هنرهای کاربردی و معیارهای زیبایی‌شناسی آن عصر بازگو‌کننده عادت‌ها و باورهای انسانی، ساختار اجتماعی حوزه جغرافیایی و… بوده و در نسج کلی فرهنگ بارز روزگارش نقشی کلیدی داشته است. به همین دلیل دانش ما در خصوص جوامع بشری حاصل بررسی و تحلیل و استنتاج‌هایی می‌باشد که از آثار هنری باقی‌مانده در طول تاریخ هر تمدن بدست آمده است.

ولی موضوع درک هنر به مثابه یک ارزش تولیدی اجتماعی تاریخی مستلزم روشن‌کردن برخی شیوه‌هایی است که اشکال، فرم‌ها، رنگ‌ها، خط‌ها، مضامین، ‌ سبک‌ها و دیگر وجوه گوناگون مؤثر در تولید و خلق اثر دارای ارزشی شوند که گروه‌های معین در زمینه‌های خاص و دوره‌های مختلف زمانی و مکانی به آن‌ها نسبت می‌دهند. از اینروست که بررسی و مطالعه در نهاد و خصوصیات آثار هنری و کاربردی گذشته جوامع با گرایش نشانه‌شناسی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی اهمیت می‌یابد؛ بدین معنا که دریافت خودآگاهانه هنرمند یا فرد تولیدکننده و تطبیق و تعامل آن با نیازمندی‌های جامعه، نشانه خلق اثر هنری بوده و هر چه تولید هنر با فرهنگ عمومی ملتی در دوره تاریخی خود آمیخته‌تر و یکپارچه‌تر باشد، اهمیت بیشتری بدست خواهد آورد و در روند بهره‌برداری فعالیت‌های معمول جامعه مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و در غیر اینصورت مردود خواهد بود.

بنابراین وابستگی هنر به شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و بسیاری عوامل تأثیر‌گذار دیگر در محدوده زمانی و مکانی بر مبنای نیازمندی‌های جامعه، باعث شکل‌پذیری بی‌شمار اثر بومی و قابل تعمق تاریخ تمدن بوده و خواهد بود.

بوم ایران‌زمین نیز در طول هزاران سال شاهد شکل‌گیری، تولید، تکثیر و ترویج بسیاری از الگو‌ها و نشانه‌های تصویری و مفاهیم و مضامین اعتقادی، اجتماعی و… در آثار هنری هر دوره بوده است.

فصلنامه بوم بنا به اشارات فوق سعی دارد با هم‌اندیشی و همراهی بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و هنر، در جهت معرفی و تحلیل ارزش‌های نشانه‌شناسی هنرهای بومی به عنوان ناب‌ترین نهاد تجریدی در کارآمد‌ترین آثار کاربردی دوران کهن ایران‌زمین فعالیت نماید و در شناساندن و ترویج ارزش‌های نهفته در گنجینه آثار هنرهای بومی تاریخ ایران به نسل آتی عملکردی پویا داشته باشد.

لذا از تمامی علاقه‌مندان، دانشجویان، کار‌شناسان و اساتید بزرگوار که به هر نحوی دغدغه هویت‌بخشی و ریشه‌دار بودن ساختار خلق آثار هنری را در نسل حاضر و آتی دارند، دعوت به همکاری می‌نماید.

مقالات 

بررسی نقوش ورنی‌های عشایر شاهسون / هاجر میزبان(بیشتر بخوانید)

هنر فلز کاری در ایران / ماندانا رافتی(بیشتر بخوانید)

بررسی نگاره انسان­های رقصنده روی سفال در فلات مرکزی ایران درهزاره چهارم پیش ازمیلاد / فائزه عقیقی (بیشتر بخوانید)

مطالعه تطبیقی نقش گل نیلوفردرکاخ تیل برسیپ دوران آشورجدید وکاخ تخت جمشید دوران هخامنشی / محمد مهدی کلانتری، زهرا سالمی قمصری (بیشتر بخوانید)

نگاهی به سوزندوزی بلوچ/ زهرا  ريگي (بیشتر بخوانید)